Tekan "Like" Untuk Mengikuti Kemas Kini Blog "Aku, Dunia & Islam" Melalui Laman Facebook.

Jumaat, 29 Mac 2013

KENALI 6 MITOS TENTANG KEPEMIMPINAN.



Oleh: Suhili bin Nain, Kota Kinabalu.


           1.   Mitos Kedudukan, “Saya tidak boleh memimpin, jika saya tidak berada di atas atau tiada kuasa!”
Pengukur sebenar kepimpinan adalah pengaruh, bukannya kedudukan yang anda miliki. Memiliki kedudukan, tidak bermakna seseorang itu boleh memimpin dengan baik. Sekiranya anda memiliki pengaruh yang kuat kepada orang di sekeliling anda, meskipun tidak ada jawatan yang tinggi, anda sebenarnya adalah seorang pemimpin.

          2.   Mitos Destinasi, “Apabila saya sudah berada di atas, maka saya akan belajar untuk memimpin!”
Pemimpin dibentuk setiap hari dan bukannya dalam sehari. Dahului segala perkara dengan ilmu. Usah tunggu jadi pemimpin baru mahu belajar jadi pemimpin. Mulakan daripada sekarang, saat masih dalam situasi ‘dipimpin’.

          3.   Mitos Pengaruh, “Apabila saya sudah berada di atas, maka orang akan mengikuti saya!”
Yang tepatnya, tidak semua orang yang berada di atas akan ditaati dan diikuti. Sekiranya kepimpinan orang di atas rendah, maka orang di bawah kemungkinan besar tidak akan taat, malah meninggalkan pemimpin tersebut.

          4.   Mitos Kebebasan, “Apabila saya berada di atas, saya akan bebas!”
Ada yang menyangka apabila sudah jadi pemimpin, maka mereka akan bebas melakukan apa yang disukai dan tiada orang akan mengawal mereka. Realitinya semakin meningkat kedudukan, maka tanggung jawab semakin bertambah. Berada di atas bukan bermakna goyang kaki sahaja. Ia memerlukan pemikiran yang banyak.

          5.   Mitos Dilahirkan, “Saya tidak boleh jadi pemimpin hebat, kerana ia dalah bakat dalam diri seseorang dan tidak boleh dipelajari!”
         Memang benar ada pemimpin yang lahir dengan bakat semula jadi. Namun, jumlah pemimpin yang sedemikian amat sedikit. Realitinya, kebanyakan pemimpin adalah dibentuk melalui pembelajaran.

          6.   Mitos Penubuhan, “Saya yang menubuhkan kumpulan ini, maka saya lebih layak untuk memimpinnya!”
Membina sebuah organisasi, tidak bermakna anda layak mengetuainya. Boleh jadi ada orang lain yang lebih layak mengetuainya, dan anda boleh menjadi penasihat atau pemimpin tidak langsung di dalamnya.
        
Walaupun tidak jadi pemimpin bagi sesebuah organisasi, ilmu kepimpinan adalah amat penting. Kalau kita tidak guna ia untuk memimpin orang lain, kita masih ada diri sendiri untuk dipimpin.

Rujukan: Leadership 101 karya John C. Maxwell.
NOTA: Sila letakkan rujukan kepada yang ingin "copy & paste". Terima kasih.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan