Oleh: Suhili bin Nain.
Daripada
Abu Hurairah radhiallahu ‘anhu, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wassalam
bersabda:
إِيَّاكُمْ
وَالْحَسَدَ فَإِنَّ الْحَسَدَ يَأْكُلُ الْحَسَنَاتِ كَمَا تَأْكُلُ النَّارُ
الْحَطَبَ أَوْ قَالَ الْعُشْبَ
“Jauhilah oleh kamu perbuatan hasad (dengki)
sesungguhnya hasad itu memakan (menghapuskan) kebajikan, sepertimana api
memakan (membakar) kayu api atau rumput.”
ULASAN:
Hadis ini diriwayatkan oleh Abdu’ bin Humaid
(no.1430), Abu Dawud (no.4903), dan al-Baihaqi (no.6608)
Berkata Muhammad bin Darwish bin Muhammad al-Hut
dalam kitabnya, Asna al-Mathalib Fii Ahadits Mukhtalifat al-Maratib, juz. 1,
hal. 97:
“Diriwayatkan oleh Abu Dawud dan padanya Ibrahim
bin (Abi) Asid. Beliau disebut oleh al-Bukhari dalam kitab tarikhnya
(al-Bukhari), dan beliau (al-Bukhari) menyebutkan hadis ini, dia (al-Bukhari)
berkata ianya tidak shahih.” – riwayat ini juga daripada datuk Ibrahim, dan
ianya tidak dikenali.
Lihat juga Tarikh al-Kabir karya al-Bukhari, juz.
1, hal. 272, no. 876.
Berkata Dr. Maher Yasin al-Fahl dalam tahqiqnya ke
atas Riyadhus Shalihin karya an-Nawawi hadis ini adalah dhaif, disebabkan
terdapat seorang perawinya yang majhul.
Hadis ini diriwayatkan juga oleh Ibnu Majah dalam
Sunan Ibnu Majah (no.4200) dan Abu Ya’la dalam Musnad Abu Ya’la (no.3656)
dengan sanad yang lain daripada Anas bin Malik radhiallahu ‘anhu. Walau
bagaimanapun, sanad ini juga tidak shahih.
Syaikh Hussein Salim Assad dalam tahqiq ke atas
Musnad Abu Ya’la berkata sanadnya dhaif jiddan. Pendhaifan Syaikh Hussein Salim
Assad ini bertepatan dengan perkataan ad-Daraquthni dalam al-Illal
ad-Daraquthni (juz. 12, hal. 111, no. 2492) dimana ad-Daraquthni berkata
idhtirab (goncang) yakni hadis mudhtarib dan padanya terdapat Isa bin Abi Isa
seorang yang dhaif.
Ibnu Hajar al-Asqalani mengumpulkan kritikan para
ulama al-Jarh wa at-Ta’dil ke atasnya dalam Tahdzib at-Tahdzib (juz. 8, hal.
201, no. 418). Antara kritikan itu dimana al-Bukhari berkata, Isa bin Abi Isa
al-Hannath didhaifkan oleh Yahya al-Qaththan. An-Nasaie pula berkata beliau
tidak tsiqat dan tidak ditulis hadisnya yakni tidak dijadikan hujah. Kesimpulan
daripada itu, beliau adalah matruk menurut Ibnu Hajar al-Asqalani.
Kesimpulannya hadis ini adalah tidak shahih,
bahkan antara sanadnya itu dhaif jiddan. Malangnya, ramai orang menyampaikan
hadis ini, tapi mereka tidak menyebutkan ianya adalah dhaif, akhirnya orang
ramai menyangka ia shahih.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan