Tekan "Like" Untuk Mengikuti Kemas Kini Blog "Aku, Dunia & Islam" Melalui Laman Facebook.

Selasa, 26 Mac 2013

TIADA HADIS SHAHIH TENTANG KEUTAMAAN ATAU FADHILAT KISMIS.


Oleh: Suhili bin Nain.


Beberapa hari lepas saya mencari hadis yang shahih tentang keutamaan atau fadhilat kismis (الزبيب).
Berdasarkan kitab Risalah Fii Bayan Maa Lam Yatsbut Fiihi Hadits Minal Abwaab karya al-Fairuz Abadi dan al-Manar al-Munif Fii ash-Shahih wa adh-Dha'if karya Ibnu al-Qayyim al-Jawziyyah, dapat disimpulkan bahawa TIADA HADIS SHAHIH tentang keutamaan atau fadhilat kismis.
Dinyatakan dalam Risalah Fii Bayan Maa Lam Yatsbut Fiihi Hadits Minal Abwaab:

باب فضل العدس والباقلاء والجبن والجوز والباذنجان والرمان والزبيب لم يصح فيه شيء، وإنما وضع الزنادقة في هذه الأبواب أحاديث وأدخلوها في كتب المحدثين شينًا للإسلام خذلهم الله

Dinyatakan dalam al-Manar al-Munif Fii ash-Shahih wa adh-Dha'if:

أحاديث مدح العدس والأرز والباقلاء والباذنجان والرمان والزبيب والهندباء والكراث والبطيخ والجزر والجبن والهريسة وفيها جزء كله كذب من أوله إلى آخره

Hadis tentang kelebihan dan keutamaan delima (الرمان) juga tiada yang shahih.
Walaubagaimanapun, ini tidak menafikan kismis mempunyai manfaat untuk manusia. Sebagai sebuah makanan, padanya terdapat khasiat yang baik untuk kita. Namun itu tidak menghalalkan kita untuk menyandarkan hadis keutamaan kismis yang tidak shahih dan palsu kepada Nabi shallallahu 'alaihi wassalam. Itu adalah satu jenayah atas nama Nabi shallallahu 'alaihi wassalam.


NOTA: Sekiranya anda mahu membeli kismis untuk mendapatkan khasiatnya, beli sahaja kismis yang biasa. Tidak perlu beli kismis yang dibacakan ayat tertentu, dengan jumlah tertentu, oleh orang yang tertentu.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan