Oleh: Suhili bin Nain.
ISU SEKSUALITI MERDEKA.
Masih segar dalam ingatan saya, saat isu Seksualiti Merdeka meletup dan hangat diperkatakan di kaca televisyen, ruang media cetak dan elektronik serta menjadi bualan bagi sekian kelompok dalam kehidupan seharian. Saya turut mengambil bahagian untuk menulis pandangan berkaitan isu tersebut.
Saya cuba mengulas isu masalah gender itu bukan secara emosi, tetapi dengan menggunakan sudut pandangan Islam, sebagai sebuah agama yang lengkap dan menyeluruh, serta disokong oleh logik dan fakta. Alhamdulillah, selepas disiarkan ternyata pelbagai respon yang diterima berkenaan ulasan saya melalui penulisan tersebut. Ada yang menyokong dan ada pula yang menentang, mungkin disebabkan salah faham ataupun disebabkan kefahaman agama yang kurang.
MANUSIA TIDAK LAYAK MENGHUKUM?
Antara sekian respon tidak setuju yang saya terima, terdapat satu komen yang menarik perhatian saya saat itu. Di mana pemberi respon membela dan menyatakan golongan LGBT (Lesbian, Gay, Biseksual, Transeksual) yang terlibat dalam isu Seksualiti Merdeka adalah tidak patut untuk dipersalahkan. Pemberi respon menyatakan lagi, sebagai manusia di muka bumi ini kita tidak layak untuk menentukan sama ada perbuatan orang lain itu salah ataupun benar. Apatah lagi untuk menjatuhkan hukuman.
Setelah meneliti dan melihat profile pemberi respon yang datangnya daripada laman Facebook itu, saya merasa amat gusar dan terkejut. Ternyata, respon tersebut bukanlah datang daripada seorang non-muslim, tetapi ianya adalah daripada seorang perempuan beragama Islam yang bertudung.
Tidak sangka, ada juga orang Islam yang berfikiran sedemikian meskipun sudah menginjak usia dewasa. Apakah dia tidak pernah belajar subjek pendidikan Islam ketika di bangku sekolah? Hati saya tertanya-tanya. Itulah kali pertama saya terjumpa orang Islam yang berfikiran sedemikian, dan ianya membuatkan fikiran saya bimbang saat mencernanya apa yang ditulisnya. Saya terfikir lagi, agaknya berapa ramai umat Islam yang berfikiran sedemikian di rupa berada di luar sana? Pastinya bukan seorang dua sahaja.
HUKUMAN ITU SATU DIDIKAN.
Islam bukanlah agama terroris, kejam dan tidak berperikemanusiaan. Ia diturunkan oleh Allah s.w.t untuk menjadi rahmat kepada sekalian alam; membawa kebaikan, keselamatan dan ketenteraman agar manusia hidup dalam keadaan sentosa.
Allah s.w.t yang menurunkan Islam, Maha Mengetahui tentang sikap dan peribadi manusia, bahawa tidak semua manusia itu akan berbuat baik dan taat sepanjang masa. Maka untuk itu, untuk mendidik manusia agar menjadi makhluk yang baik, Allah s.w.t telah menurunkan dalam agama Islam itu bukan sahaja mengenai akidah, tetapi turut terangkum di dalamnya soal hukum dan perundangan serta akhlak.
Tujuan Allah s.w.t berbuat sedemikian bukanlah bertujuan untuk menzalimi manusia, tetapi ianya adalah untuk menegakkan keadilan dan kehidupan yang sejahtera buat manusia. Barang siapa yang melanggar hukum dan perundangan yang telah ditetapkan oleh Allah s.w.t, maka dia akan dikenakan hukuman atas perbuatan yang dilakukannya.
Firman Allah s.w.t:
إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الأمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا وَإِذَا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا يَعِظُكُمْ بِهِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ سَمِيعًا بَصِيرًا (٥٨)
“Sesungguhnya Allah menyuruh kamu menyampaikan amanah kepada yang berhak menerimanya, dan (menyuruh kamu) apabila menetapkan hukum di antara manusia supaya kamu menetapkan dengan adil. Sesungguhnya Allah memberi pengajaran yang sebaik-baiknya kepadamu. Sesungguhnya Allah adalah Maha Mendengar lagi Maha Melihat.” (Surah An-Nisaa’:58)
Cuba kita bayangkan, bagaimanakah keadaan dunia hari ini sekiranya tidak ada hukuman yang ditetapkan buat manusia yang bersalah? Sudah tentu dunia akan huru-hara dan tidak tenteram, kerana manusia yang bersalah akan bermaharajalela dan meneruskan kejahatan mereka.
Fitrah manusia sendiri turut memahami sifat buruk manusia itu. Oleh itu, kita dapat melihat, bukan orang Islam yang percaya kepada Allah s.w.t sahaja melaksanakan hukuman undang-undang. Malah, orang yang kafir yang tidak beriman juga turut menggubal peraturan dan undang-undang untuk menghukum orang yang dilihat melakukan kesalahan, hanya saja undang-undang dan alat penilai yang digunakan oleh mereka bukanlah berdasarkan tuntunan Allah s.w.t.
Hanya manusia yang mempunyai fitrah yang rosak dan fikiran bercelaru yang tidak teratur sahaja berpendapat bahawa kita sebagai manusia tidak mempunyai kelayakan untuk menilai seseorang sebagai benar ataupun sebaliknya, serta menyatakan kita tidak layak menjatuhkan hukuman terhadap manusia yang bersalah.
ALAT PENGUKUR YANG ADIL.
Orang yang tidak beriman menetapkan alat untuk menilai benar dan salah serta menetapkan peraturan dan hukuman adalah berdasarkan akal mereka. Sedangkan apabila kita perhatikan, akal itu adalah satu alat penilai dan pengukur yang bersifat relatif dan tidak sekata; sesuatu yang salah pada penilaian akal orang lain, mungkin akan dipandang benar menurut penilaian akal yang orang lain.
Penilaian akal adalah berubah-ubah. Saat ini boleh jadi akal melihat sesuatu itu sebagai benar, sedangkan pada masa hadapan, akal akan melihat sesuatu itu sebagai sesuatu yang salah, dan begitulah sebaliknya. Selain itu, akal juga tidak mustahil untuk terdedah kepada sikap berat sebelah dan dipengaruhi simpati.
Memikirkan sifat akal yang sentiasa tidak tetap itu, maka penilaian akal dengan akal kerap kali akan bercanggah. Ini akan menimbulkan perselisihan, persengketaan dan permusuhan sesama manusia.
Di dalam Islam, kita tidak di ajarkan untuk menilai baik dan buruk menggunakan akal semata-mata, tetapi kita diajarkan oleh Allah s.w.t untuk menilai baik atau buruk sesuatu itu berdasarkan petunjuk Al-Qur’an dan As-Sunnah berdasarkan kefahaman Salaf soleh. Dengan itu manusia akan terselamat daripada sikap berat sebelah dan kezaliman, seterusnya mengelakkan berlakunya persengketaan dan perselisihan, kerana penilaian menggunakan wahyu Allah s.w.t; Al-Qur’an dan As-Sunnah berdasarkan kefahaman Salafus Soleh, tidak dipengaruhi oleh mana-mana pihak disebabkan prinsipnya yang tetap.
Apabila berlaku percanggahan penilaian sesama manusia, Allah s.w.t menyeru manusia akan mengembalikannya kepada Allah s.w.t dan Rasul-Nya sepertimana yang difirmankan oleh Allah s.w.t dalam surah An-Nisaa’; ayat 59:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الأمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلا (٥٩)
“Wahai orang-orang yang beriman! Taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada "Ulil-Amri" (orang-orang yang berkuasa) daripada kalangan kamu. Kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (kitab) Allah dan (sunnah) Rasul-Nya, jika kamu benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu), dan lebih elok pula kesudahannya.”
BATAS DALAM MENGHUKUM SESEORANG.
Meskipun kita dibenarkan untuk menentukan salah dan benar ke atas sesuatu perkara ataupun seseorang, dan juga menjatuhkan hukuman ke atas orang yang bersalah. Ada beberapa perkara yang perlu kita perhatikan dalam menjatuhkan hukuman terhadap manusia.
Pertama, kita menghukum manusia secara zahirnya sahaja. Kita tidak boleh menentukan dalam menetapkan apa yang tersembunyi dalam batin atau hati manusia. Contohnya, kita tidak boleh menetapkan seseorang yang kita lihat sebagai ikhlas ataupun riak dalam melakukan sesuatu amal, bersifat munafik dalam hati dengan berpura-pura Islam pada zahir manusia. Sesungguhnya perkara yang tersembunyi dalam hati manusia adalah urusan Allah s.w.t, dan kita tidak ada kuasa untuk mengetahui dan meneka hati manusia.
Kedua, kita hanya menghukum seseorang itu salah ataupun benar pada zahirnya. Sedangkan untuk menetapkan nasib orang tertentu di hari akhirat, sama ada masuk neraka ataupun syurga maka itu bukanlah urusan kita. Ianya adalah urusan Allah s.w.t. Barang siapa yang berkata orang yang tertentu sebagai ahli neraka, ataupun ahli syurga maka dia telah melakukan satu pendustaan kepada Allah s.w.t.
Termasuk yang terlarang adalah menyatakan seseorang yang melakukan dosa tidak akan diampunkan oleh Allah s.w.t. Sesungguhnya Allah s.w.t Maha Menerima Taubat orang-orang yang bertaubat.
Ada pun bagi orang tertentu yang telah jelas ditetapkan syurga dan neraka baginya, maka tiada ada salah untuk menyatakan seseorang itu ahli syurga atau neraka. Contohnya menyatakan Firaun dan Hamman sebagai ahli neraka adalah tidak salah, kerana perkara itu telah dijelaskan oleh Allah s.w.t. Begitu juga menyatakan Nabi Muhammad s.a.w dan empat khalifah pertama sebagai ahli syurga, kerana ianya telah dijelaskan melalui riwayat yang shahih daripada Rasulullah s.a.w.
DIA MASUK NERAKA, DIA MASUK SYURGA?
Terdapat beberapa hadis yang dapat dijadikan dalil untuk melarang perbuatan menyatakan dan menetapkan orang tertentu sebagai ahli syurga ataupun ahli neraka tanpa khabar daripada Allah s.w.t dan Rasul-Nya.
Antaranya adalah khabar dalam hadis berikut yang membawa erti sebuah larangan. Rasulullah s.a.w bersabda:
“Terdapat dua orang bersaudara dari kalangan Bani Israil, salah seorang daripadanya lazim berbuat dosa manakala yang lain bersungguh-sungguh dalam beribadah. Saudara yang bersungguh-sungguh dalam ibadah sering memandang saudaranya yang lain berbuat dosa, lalu dia berkata: “Berhentilah!”.
Pada satu hari dia mendapati saudaranya masih melakukan dosa lalu dia berkata: “Berhentilah!”
Namun saudaranya menjawab: “Biarkan aku! Demi Tuhanku! Apakah engkau diutus untuk mengawasi aku?”
Lalu saudara (yang bersungguh-sungguh dalam ibadah) berkata:
“Demi Allah! Allah tidak akan mengampunkan engkau atau Allah tidak akan memasukkan engkau ke dalam syurga.”
Maka (beberapa ketika kemudian) ruh kedua-duanya dicabut dan mereka dihadapkan kepada (Allah)Tuhan sekalian alam. Lalu (Allah) bertanya kepada saudara yang bersungguh-sungguh dalam ibadah: “Apakah engkau mengetahui tentang Aku atau apakah engkau berkuasa atas apa yang berada di tangan-Ku?”
Dan (Allah) berkata kepada saudara yang lazim berbuat dosa: “Pergilah masuk ke syurga dengan Rahmat-Ku.” Dan (Allah) berkata kepada (saudara yang bersungguh-sungguh dalam ibadah): “Bawalah orang ini ke neraka.”
Berkata Abu Hurairah: “Demi jiwaku yang berada di Tangan-Nya, sungguh orang tersebut (saudara yang bersungguh-sungguh dalam ibadah) telah mengucapkan kata-kata yang membinasakan dunia dan akhiratnya.” (Diriwayatkan oleh Abu Dawud, dinilai shahih oleh Al-Albani, Shahih Sunan Abu Dawud, no.4901)
Kesimpulannya, hendaklah kita berwaspada dan tidak berlebih-lebihan dalam menetapkan sesuatu hukum ke atas seseorang. Tidak salah, untuk menyatakan seseorang itu salah ataupun benar, bahkan ianya termasuk dalam perundangan Islam. Namun, pernyataan-pernyataan seperti itu hanyalah sebatas dalam perkara zahir sahaja.
Ada pun menetapkan orang ini dan orang itu adalah ahli neraka ataupun ahli syurga, ataupun mengatakan orang ini dan orang itu tidak diampunkan oleh Allah s.w.t, tanpa dalil daripada Al-Qur’an dan As-Sunnah, maka ianya adalah amat dilarang dan haram hukumnya. Malah, perbuatan tersebut boleh menyebabkan sia-sia dan rosaknya amal seseorang.
Wallahu ‘alam.
two thumbs up
BalasPadam